تاریخ انتشار: ۰۰:۰۱ - ۱۰ مهر ۱۴۰۳
اسماعیل کوثری نماینده مجلس و عضو سپاه در گفت‌وگو با رویداد۲۴؛

قطعا اقدام تلافی جویانه در دستورکار است | نفوذ‌های اسرائیل مورد بحث قرار گرفته و به نتایچ خوبی رسیدیم | اسرائیل اگر جرات داشت، در یک حمله زمینی سید حسن نصرالله را دستگیر می‌کرد

اسماعیل کوثری نماینده عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس می‌گوید ایران قطعا اقدام تلافی جویانه انجام خواهد داد، اما زمان و مکان آن مشخص نیست.

قطعا اقدام تلافی جویانه در دستورکار است | نفوذ‌های اسرائیل مورد بحث قرار گرفته و به نتایچ خوبی رسیدیم | اسرائیل اگر جرات داشت، در یک حمله زمینی سید حسن نصرالله را دستگیر می‌کرد

رویداد۲۴ | لیلا فرهادی: ایران بعد از ترور اسماعیل هنیه در تهران اقدام متقابل علنی انجام نداد. محمد سعید ایروانی نماینده ایران در سازمان ملل، محمد جواد ظریف معاون رئیس جمهور و مسعود پزشکیان رئیس جمهور به تفکیک در چند مصاحبه و سخنرانی به موضوع به تعویق انداختن انتقام ایران به دلیل مذاکرات آتش‌بس غزه اشاره کرده‌اند. ایروانی در همان روز‌های ابتدایی ترور هنیه گفته بود برقراری آتش‌بس پایدار در غزه اولویت ماست. بعد از ترور سید حسن نصرالله در لبنان، پزشکیان اذعان کرد که «وعده آتش‌بس غرب در ازای عدم پاسخ ایران به ترور هنیه دروغ بود». ظریف هم در یک مصاحبه با شبکه ان‌بی‌سی نیوز آمریکا گفته پس از ترور هنیه، جامعه جهانی از ما خواست برای پایان دادن به جنگ غزه خویشتن‌داری کنیم، اما وعده آتش‌بس محقق نشد.

حالا بار دیگر ایران در دو راهی انتقام یا خویشتن‌داری قرار گرفته است. اسرائیل در اقدامی که در دو دهه گذشته بی‌سابقه بوده به بیروت حمله کرد و سید حسن نصرالله رهبر حزب الله لبنان را به شهادت رساند. مقامات دولت می‌گویند تصمیم برای اقدام تلافی‌جویانه در «راس حاکمیت» گرفته می‌شود. صبح روز دوشنبه جلسه علنی مجلس با تذاکرات متعدد نمایندگانی که خواستار انتقام از اسرائیل به خاطر ترور سید حسن نصرالله بودند، آغاز شد. محمد رشیدی، عضو هیئت رییسه مجلس هم گفته: «مطمئن باشید انتقام سخت ایران از اسرائیل در دستور کار است.»

اسماعیل کوثری، عضو ارشد سپاه پاسداران و نماینده کنونی مجلس شورای اسلامی در کمیسیون امنیت ملی درباره احتمال اقدام تلافی‌جویانه ایران با رویداد۲۴ گفتگو کرده است. او می‌گوید قطعا ایران تلافی خواهد کرد، اما زمان و مکان آن مشخص نیست. کوثری گفته اشراف و نفوذ اطلاعاتی اسرائیل در محافل سیاسی ایران مورد تحلیل قرار گرفته و ایران هم در موارد متعددی جلوی این نفوذ را گرفته، اما درباره جزییات آن به موقع اطلاع‌رسانی می‌کند.

نتیجه جلسه کمیسیون امنیت ملی روز شنبه چه شد؟

در این جلسه در چندین مورد جمع‌بندی صورت گرفت و قرار شد رئیس کمیسیون موارد را با رئیس مجلس در میان بگذارد و در یک هماهنگی کامل بین اعضای مجلس، اقدام عملی صورت بگیرد.

بیانیه رهبری در مورد شهادت حسن نصرالله هیچ اشاره مستقیمی به برنامه نظام برای اقدام تلافی جویانه صورت نگرفته است؛ آیا چنین اقدامی در دستور کار ایران هست؟

قطعا (برنامه اقدام تلافی جویانه در دستور کار) هست. رهبری که نمی‌آید یک مساله را چند بار تکرار کند. قطعا این موضوع در دستور کار است و حنما انتقام خواهیم گرفت، اما زمان و مکان آن به کسانی برمی‌گردد که روی این موضوع کار می‌کنند. به امید خدا ضربه مهلکی بر پیکره این جرثومه فساد زده خواهد شد.

در طرح اقدام تلافی جویانه، آیا خطرات ورود به یک جنگ تمام عیار منطقه‌ای در نظر گرفته شده است؟

کسانی که در این موضوع تدبیر می‌کنند همه جوانب را در نظر می‌گیرند. به طور قطع و یقین اسرائیل به تنهایی توان به راه انداختن یک جنگ همه‌جانبه را ندارد.

این آمریکاست که به ظاهر در مورد حقوق بشر حرف می‌زند، اما ضد حقوق بشر عمل می‌کند. همه این بمب‌های سنگین توسط آمریکا به اسرائیل داده شده است، اما مقامات این کشور ادای آدم‌های خوب را در می‌آورد. اگر آمریکا و حتی برخی کشور‌های اروپایی مانند انگلیس و فرانسه و برخی کشور‌های ارتجاع منطقه اسرائیل را حمایت نمی‌کردند، این رژیم عددی نبود. در طول این یک سال مگر توانستند حماس را شکست بدهند یا اسرای خود را از دست حماس آزاد کنند؟ یا به تونل‌هایی که حماس ایجاد کرده و خیلی از اقدامات را از آنجا انجام می‌دهد، دسترسی پیدا کنند؟ اسرائیل چنین توانایی ندارد. در راس رژیم اشغالگر، آمریکاست؛ و حتی بدتر از آمریکا، بی‌خاصیت بودن سازمان ملل است.

آیا این حادثه ممکن است دکترین امنیت ملی ایران را در خصوص حمایت از محور مقاومت تغییر دهد؟

حمایت ایران از محور مقاومت حتما ادامه خواهد داشت و پرچم حزب الله هم به دست یک عزیز دیگری سپرده خواهد شد و او راه حزب الله و شهید عزیز آقای سید حسن نصرالله را ادامه خواهد داد.

منظور از تغییر دکترین امنیتی در خصوص محور مقاومت، ماهیت حمایت ایران از این محور است. مقامات نظام بار‌ها علنا و تلویحا گفته‌اند که حمایت ایران از محور مقاومت برای این است که در مرز‌های خودش وارد یک درگیری نظامی نشود. اگر قرار باشد اقدام تلافی‌جویانه خدشه‌ای به این بخش از دکترین امنیت ملی ایران وارد کند و ایران به طور مستقیم با اسرائیل درگیر یک جنگ شود، همچنان تصمیم برای انتقام پا برجاست؟

همسایه‌های کشور ما در غرب، عراق و ترکیه هستند (و از این مرز‌ها خطری متوجه ایران نیست)؛ اینطور نیست که خیال کنید اسرائیل انقدر توان دارد که مستقیم ایران را هدف قرار دهد. آمریکایی‌ها هم به هیچ وجه این توانایی را ندارند که وارد جنگ مستقیم با ایران شوند. اگر اسرائیل توان جنگ داشت باید در یک یورش زمینی سید حسن نصرالله را دستگیر می‌کرد. این‌ها ترس دارند و می‌دانند جنگ ۳۳ روزه در سال ۲۰۰۶ با خفت اسرائیل تمام شد و اسرائیل بود که درخواست آتش‌بس داد؛ بنابراین اینکه به مرز‌های ما برسند ممکن نیست. در عین حال، شعار امام که برخاسته از کلام خداست، دفاع از مظلومان است؛ ما از مظلومان فلسطین دفاع کردیم و قصد نداشتیم حریم خودمان را گسترده کنیم که به مرز‌های ما نزدیک نشوند.

اینکه می‌گویید اسرائیل باید در یک یورش زمینی سید حسن نصرالله را دستگیر می‌کرد، بی‌توجهی به تغییر شکل جنگ‌ها نیست؟ اسرائیل جنگنده‌هایش را بر فراز لبنان فرستاده و نتانیاهو هم ایران را مستقیما تهدید کرده و گفته نقطه‌ای در خاک ایران نیست که دستشان به آن نرسد. آیا همچنان خطر جنگ مستقیم وجود ندارد؟

اسرائیلی‌ها با کاری که در لبنان کردند خیال می‌کنند پیروز شده‌اند. این عین جنایت و خباثت اسرائیل است که با بمبی چند تنی به ساختمانی حمله کند که مردم عادی در آن زندگی می‌کردند. این کجایش توان نظامی و قدرت است؟ این نشان‌دهنده تفکر شیطانی است که می‌گوید به هر نحوی باید دشمن را از بین برد. این کاری‌ست که خبیث‌ترین آدم‌ها می‌کنند؛ اینکه مردم را بکشند که به هدفشان برسند. کدام قوانین بین‌الملل این اجازه را به آن‌ها می‌دهد؟ اگر مردی، رو در رو بجنگ! این‌ها حریف حماس هم نشدند چه برسد به حزب الله. این‌ها اول مردم را می‌کشند بعد توجیه می‌کنند که می‌خواستیم سید حسن را ترور کنیم، اما اصل قضیه این بود که مردم بی‌دفاعی را که داشتند زندگی‌شان را می‌کردند از بین بردند.

در اینکه اقدام اسرائیل جنایت بوده شکی نیست؛ آیا در بررسی ابعاد ماجرا، موفقیت اطلاعاتی اسرائیل هم مورد توجه قرار می‌گیرد؟ آیا این رخنه‌های امنیتی و نفوذ‌های پیاپی در کمیسیون امنیت ملی مجلس مورد توجه قرار گرفته؟

کسی نمی‌تواند بگوید نفوذی نیست. ما می‌خواهیم بگوییم ثابت شده که این کار‌ها دقیقا توسط عوامل صهیونیست‌ها انجام شده است. این را تا الان قبول نمی‌کردند. باید با این کار‌ها قطعا کسی پیروز نمی‌شود، چون جنایت‌های این چنینی را مردم نمی‌پسندند. اگر جنگی است باید رو‌در‌رو باشد. این قابل قبول است، اما وقتی به مردم و کودکان را می‌کشند همان طور که در غره اتفاق افتاده، کجایش مطابق قوانین است؟ این نشان‌دهنده خباثت است.

آیا شکست‌های ما در نفوذ‌های اسرائیل مورد بررسی و آسیب شناسی قرار گرفته است؟

قطعا مورد بحث قرار گرفته و در خیلی از موارد هم به نتایج خوبی رسیدیم. لازم نیست درباره این نتایج چیزی گفته شود و بعدا روشن خواهد شد که چه اقداماتی علیه نفوذ‌های اسرائیل انجام داده است. شما نمی‌توانید موفقیت‌های اطلاعاتی ما را تشحیص دهید، چون اطلاعات کافی ندارید.

آیا ممکن است اقدامی مشابه تصمیمی که بعد از شهادت قاسم سلیمانی گرفته شد و ما تعهدات هسته‌ای‌مان را کاهش دادیم، صورت بگیرد و ایران سیاست هسته‌ای خود را در واکنش به ترور سید حسن نصرالله تغییر دهد؟

نه به هیچ وجه. ما کارمان را بر اساس قانون مجلس (قانون راهبردی لغو تحریم‌ها) انجام می‌دهیم و ممکن نیست این سیاست تغییر کند. سیاست ما غنی‌سازی ۶۰ درصد بوده و همین ادامه خواهد داشت.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
سوژه‌های روز
پیشخوان